25 aprilie 2009

Despre cutremur


Stirea seaca spune asa: Un cutremur cu intensitate de 5.3 grade pe scara Richter a avut loc in aceasta seara in jurul orei 20.20 in Vrancea, fiind resimtit si la Bucuresti, cu o intensitate de IV grade pe scara Mercalli.
Eu vorbeam la telefon cu o prietena, cind la un moment dat mi-a spus ca este cutremur. Au urmat citeva secunde de liniste, dupa care a navalit si mama, desfigurata de frica, tipind ca e cutremur. Pina am terminat discutia telefonica si pina am priceput ce se intimpla, cutremurul se terminase si eu nici macar nu l-am simtit propriu-zis, ci doar prin intermediari. Am incercat sa o linistesc pe mama, sa-i explic ca toate cutremurele astea sunt ceva normal. Si apoi am inceput sa ma intreb - care cutremur? Cum mama naibii eu nu am simtit cutremurul asta...
Psihoza creata in ultima perioada cu privire la posibilitatea unui cataclism devastator in România in acest an, predictiile sumbre ale primarului de pe autostrada zburatoare si caricaturile gen hincu sau istrate de pe la otv. Tot atitea motive sa provoace o panica fara margini in rindul populatiei. Am inteles ca lumea a iesit din case si blocuri, ca toata lumea s-a speriat, ca multi au zis ca a venit sfirsitul lumii, ca exista oameni care nu vor mai dormi citeva nopti de acum incolo in asteptarea marelui cataclism.
Ce s-a intimplat la OTV? Sub deviza "totul pentru audienta, dar mai ales prostie cit cuprinde" a aparut un Nostradamus in mizerie, un anumit domn istrate care face mare tam-tam cum ca i s-a aratat in neuronul sfrijit un cutremur devastator in care vor muri zeci de mii de oameni, intr-o zi de simbata. i uite asa, din prostia unui pseudoprofet ia nastere o isterie nationala. Mare pacat ca prostia nu se poate masura tot pe scara Richter, ca atunci am fi avut un cutremur devastator in capul lui nea istrate asta.
De felul meu, nu imi plac cutremurele. La cel din 1977, aveam doar 2 luni, deci nu am cum sa-mi amintesc nimic, la cel din 1986 eram doborit de aerul curat de munte si am dormit linistit, abia a doua zi am aflat ca a fost cutremur. In 1990 eram la scoala si ne-am bucurat ca ni s-a dat liber si am plecat la un film, si am sarbatorit multa vreme efectele cutremurului - luase foc laboratorul de chimie. De atunci, nu au mai fost mari cutremure, doar comparabile cu cel de azi. Pe cel de dinaintea lui mi-l mai amintesc, acum vreo 4 ani (parca octombrie 2004), eram la un prieten in beci la o bere si a inceput totul sa se miste, iar fiecare dintre noi credea ca celalalt il zgiltie.
Acum, zice-se ca e chiar bine ca se intimpla cutremure de genul asta, pentru ca astfel se mai elibereaza din tensiunea dintre faliile tectonice si se disipeaza din energia acumulata, scazind probabilitatea producerii unui eveniment mult mai grav. De altfel si Gheorghe Marmureanu, directorul Institutului de Fizica a Pamintului, a declarat ca este un cutremur obisnuit, nu este nimic anormal, incercind sa mai calmeze putin din psihoza creata saptaminile trecute si resuscitata astazi.
Altfel, am inceput sa navighez pe net si am gasit citeva site-uri interesante. Am aflat ca Insitutul National pentru Fizia Pamintului are o camera live (ca cele de prin diverse intersectii din Bucuresti sau pirtii de schi de prin tara) care arata unul din echipamentele de la statia seismica Muntele Rosu, care masoara miscarile scoartei terestre pe hirtie. Face refresh la 3 secunde, teoreticdaca esti atit de maniac sa te uiti tot timpul la el, unda de soc de la cutremur ar face mai mult de 3 secunde pina in Bucuresti, poate ai avea timp sa reactionezi. Se pare ca astazi unda a facut cam 30 de secunde din Vrancea pina la Bucuresti (era un comentariu pe undeva al unor baieti care jucau counterstrike in retea, iar la un moment dat cel din Focsani a strigat ca e cutremur, iar bucurestenii faceau misto de ei, apoi, dupa 30 de secunde, li s-au inmuiat picioarele...). Camera live o gasiti aici; http://194.102.60.157/cgi-bin/guestimage.html.
O pagina fainaeste cea a centrului seismologic euro-mediteranean, http://www.emsc-csem.org/index.php?page=home, unde apar in timp aproape real toate cutremurele care au loc in zona respectiva, ei au zis ca el de azi a fosat de 4.7 grade la inceput, apoi au actualizat la 5, si apoi la 5.3. poti gasi o gramada de informatii, chiar si relatari ale martorilor pentru fiecare cutremur de pe lista.
Pe site-ul Institutului National de Fizica a Pamintului, la adresa http://macros.infp.ro/ exista un istoric al cutremurelor din România si harti de intensitate seismica realizate pe baza raspunsurilor la un set de intrebari.
Un site foarte interesant este cel al Institutului Român de Seismologie Aplicata, http://www.fotonsas.ro/, care are chiar si un "semafor" al riscului seismic pentru zona Vrancea, incercind sa faca anumite predictii seismice si oferind si solutii de avertizare si alarmare seismica pentru cutremure cu magnitudinea mai mare de 4.8 grade Richter, cu un interval de alarmare de 25-30 secunde - intervalul cuprins intre momentul detectarii undei seismice primare "P" in Vrancea si momentul detectarii undei seismice secundare "S" in Bucuresti, cu posibilitatea confirmarii sau rejectiei de 10-15 secunde ulterior. Intervalul de alarmare seismica poate fi marit in functie de stabilirea unor criterii de alarmare in cazul inregistrarii unor valori standard ale precursorilor seismici.
De asemenea, aici se pot gasi recomandari in caz de cutremur, inclusiv controversata metoda "triunghiului vietii" a lui Doug Copp.
Toate acestea sunt o lectura interesanta, si chiar utila. Am aflat mai multe despre cutremure, am inceput sa ma gindesc si eu la acest sistem de alarmare seismica, si sper ca tot mai multa lume sa fie informata despre ceea ce se intimpla cu adevarat cu scoarta terestra, si nu doar prin chestii panicarde si cu mari clarvazatori.
Si sper ca urmatorul cutremur mare din România sa fie peste macar 50 de ani, cind mare importanta pentru noi nu va mai avea. Pina atunci, Doamne Ajuta si sa speram ca nu ne vom mai cutremura prea curind.

0 comentarii: