16 mai 2009

Enjoy the silence


Undeva prin 1990-1991. Adolescenta. 13-14 ani. Incepeam sa ma formez ca om, imi alegeam primii prieteni, imi placea pentru prima data o fata, incepeam sa imi aleg si muzica pe care sa o ascult. Am ascultat la cineva Depeche Mode si la altcineva Metallica. Cred ca 1991 a fost anul celor mai bune albume ale ambelor formatii - "Violator" si respectiv "Metallica 1991" . Lumea din jurul meu se impartea incet in doua, dupa acest criteriu - rockeri si depecheri. Cale de mijloc nu exista. Si nici alternative. Inca. Fenomenul rap inca nu iesise din ghetourile americane, manelele nu se inventasera inca. Si atunci, am ales Depeche Mode. Tin minte ca prima lor melodie pe care am auzit-o a fost "A question of time", mi-a placut foarte mult, apoi am ajuns la Concord'90 (mai tineti minte magazinul de la fintini, de linga Unirea?) si am cumparat albumul "Violator". Mi-a placut foarte mult, apoi am dat de concertul lor de la Passadena, din 1988 (101) si am cazut in extaz. "Strange love", "Little 15", "Somebody", "People are people", "Master and Servant", "Never let me down again", "Everything counts" si mai ales "A question of lust" mi s-au intiparit pentru totdeauna in suflet si am devenit ceea ce se numea un fan.

Cred ca acela a fost momentul crucial dupa care a inceput febra cautarii de materiale cu si despre Depeche Mode. Eram parca innebunit, parca intrasem in transa - era un permanent schimb de casete in scopul completarii discografiei, incercari de adaptare a tinutei a frizurii, celebrele de acum certuri cu rockerii...Tin minte cum mi-a facut mama dintr-o pereche de blugi bleu niste pantaloni evazati, franjurati si colorati de depechar adevarat. Am inceput sa imi las si perciuni, sa ma tund si periuta, doar pantofi din aceia cu tabla in virf nu am avut... Am gasit si niste ochelari de soare care aduceau un pic cu cei ai lui Dave Gahan.

Incet-incet mi-am luat toate albumele lor, de la "Speak and Spell", "A broken frame" sau "Construction time again" din anii de inceput, pina la cele din zilele noastre.

Mi-a placut muzica si starea care mi-o dadea. Datorita celor de la Depeche Mode am invatat limba engleza pentru ca nu intelegeam textele si voiam foarte tare sa inteleg ce spun. Iar cand in cele din urma am inteles, tot ce am gasit in ele mi-a schimbat filosofia de viata si asa am ajuns sa fiu acela care ridica un gunoi pe care l-a aruncat altul pe strada sau prefera sa ignore o injuratura ca i-a fost adresata.

Am inceput sa colectionez postere, poze si insigne cu ei, am facut rost de toate versurile (pe vremea aceea nu era Internet si nici reviste glossy, fericirea maxima era cind mai prindeam cite un Bravo cumparat de prin Piata Romana, in rest Salut-ul lui George Mihaita era baza).

Vremea a trecut, am descoperit si alte stiluri muzicale, inclusiv rock-ul cel atit de blamat in adolescenta, am descoperit Queen, Beatles si Pink Floyd, si atitea si atitea alte voci deosebite si interpretari de exceptie. Dar Depeche Mode va ramine intotdeauna prima dragoste pentru mine. Si, poate de asta, mai exista si in ziua de azi oameni care imi zic inca "Depesarul"...

23 iunie 2006. Depeche Mode in România. Un concert pe care il asteptasem 15 ani. Si intr-un final au venit. Si a fost extraordinar. Printre piesele noi, de pe "Playing the Angel" au aparut si destule piese vechi, care m-au trimis in urma cu 15 ani si mi-au facut pielea de gaina. In acea seara am avut din nou 15 ani, perciuni si parul tuns periuta, sufletul de adolescent si aproape ca am plins de fericire si emotie la unele dintre melodiile de pe vremuri. Am consumat gazul din bricheta la "A Question of Lust", am fredonat alaturi de zeci de mii de voci "Let me show you the world in my eyes" sau "Reach'n'out, touch face!". A fost impresionant, fenomenal. Un Dave Gahan de senzatie (cu o voce aproape la fel de puternica, pacat ca nu a interactionat mai mult cu publicul), un Martin Gore cu totul deosebit fata de cum il stiam (s-a plimbat pe scena, a zimbit de mai multe ori - impresionat de public, oare?), un show tulburator si un public de exceptie. A fost un concert superb. Un imens steag alb, cu inscriptia "A Lifetime Waiting For This Night" a fost desfasurat de fanii aflati pe teren. Si asa a fost. Un concert pentru care a meritat sa astept o viata... Dupa o ora si jumatate, Depeche Mode a parasit scena, insa aplauzele si ovatiile publicului i-au determinat pe membrii trupei sa revina, pentru inca 30 de minute. Martin Gore a interpretat solo piesa "Leave In Silence", moment in care stadionul a devenit o "mare" de telefoane mobile aprinse, iar piesa "Never Let Me Down Again" a incheiat o noapte magica la Bucuresti.

Dupa atitia ani mi se indeplinise un vis, i-am vazut pe cei de la Depeche Mode live, si chiar in Bucuresti. Pentru mine si inca 44.000 de români visul a devenit realitate: Depeche Mode, trupa unei generatii, a venit pentru prima oara in România. A doua zi, am plecat in Vama Veche sub impresia concertului si tot drumul am ascultat doar Depeche. A fost superb, superb, superb...

Am aflat in iarna ca Depeche Mode vine din nou in România. Data: 16 mai 2009. Evident, nu am mai stat pe ginduri si mi-am luat din nou bilet si am asteptat cu nerabdare o noua seara magica. Vroiam sa traiesc din nou senzatiile de acum 3 ani, vroiam sa ii vad din nou pe idolii adolescentei mele, vroiam sa cint din nou intr-un glas cu inca 40.000 de oameni "Words like violence/Break the silence/Come crashing in/Into my little world/Painful to me/Pierce right through me/Can't you understand/Oh my little girl/All I ever wanted/All I ever needed/Is here in my arms/Words are very unnecessary/They can only do harm".

14 mai 2009. Din pacate stim cu totii ce a urmat. Dave Gahan, liderul formaţiei, a fost spitalizat marti la Atena, din cauza unei gastroenterocolite. Concertul programat pentru azi, in Parcul Izvor, a fost anulat, din cauza starii de sanatate a lui Dave Gahan, potrivit site-ului oficial al formatiei. De asemenea, au fost anulate si urmatoarele trei concerte - de la Sofia, care ar fi trebuit sa aiba loc pe 18 mai, de la Belgrad, programat pe 20 mai si de la Zagreb (21 mai).
Potrivit site-ului oficial, in perioada urmatoare se va anunta cind si daca vor fi reprogramate concertele, iar fanii care si-au cumparat bilete sunt rugati sa le pastreze pina la anuntul oficial. Anterior, concertele de la Atena, de marti si cel de la Istanbul, de joi, au fost anulate din cauza spitalizarii la Atena a lui Dave Gahan.

Din pacate vestile au fost proaste, nerabdarea mea s-a transformat in emotie (pe parcursul celor 2 zile in care am asteptat cu sufletul la gura vesti proaspete despre concert) si acum intr-o mare dezamagire. Nu-mi ramine decit sa stau si sa ascult Depeche Mode acasa, in fata calculatorului. Si in masina, la Cd-ul facut in seara concertului de acum 3 ani. Si in rest... Enjoy the silence...

0 comentarii: