7 mai 2008

Despre petunii

M-a prins dragul de gradina si de florile mamei. Am fost cu ea intr-o zi in Piata de Flori, un colt uitat de Bucuresti in care nu mai ajunsesem niciodata. Cautind diverse rasaduri de flori pentru gradina, am ajuns la o tiganca care vindea niste petunii superbe, uriase, cum nu mai vazusem niciodata. Mi-au placut atit de mult incit am luat doua ghivece, unul cu petunii roz si unul cu albe. Erau atit de frumoase incit, iesind la strada principala, toate celelalte tiganci care vindeau flori ma intrebau invidioase de unde am petuniile astea atit de frumoase. Am inteles ca erau aduse din Olanda, oricum nu se comparau cu celelalte de pe-acolo. Iar daca asta a fost un fel de cadou de iepuras, saptamina asta am gasit unele frumoase la Mogosoaia - rasaduri de data asta si am mai cumparat o tura. Acum am curtea plina de petunii curgatoare, agatate peste tot, pe la geamuri, pe gard, pe perete... Si arata extraordinar, dupa cum puteti vedea si in poze.
Petunia este o planta erbacee decorativa cu flori mari, placut mirositoare si avind corola in forma de pilnie, diferit colorata. Petuniile sunt unele dintre cele mai bune plante anuale care infloresc in ghivece, in vase si cosulete atirnate (iar mie mi se pare ca arata excelent in cosulete din coaja de nuca de cocos). Petuniile curgatoare pot atinge pina la de 10 ori volumul celor traditionale, iar tijele pot atinge 10 m lungime. Inflorirea este abundenta si aproape ca nu necesita intretinere, florile noi le acopera pe cele ofilite.
Petuniile iubesc soarele direct, iar daca sunt expuse la umbra, frunzele vor fi produse in exces in detrimentul florilor. Petunia infloreste toata vara, incepind din aprilie pina toamna tirziu, daca florile ofilite sunt inlaturate regulat. Radacinile sunt superficiale si se pot usca foarte repede in zilele caniculare ale verii. Udarea se face in fiecare zi, sau chiar de doua ori pe zi pentru a mentine pamintul umed. Se pot inmulti prin seminte sau prin butasi. Germinarea dureaza 7 pina la 10 zile la o temperatura de 20-30de grade. Semintele fine au nevoie de lumina si de aceea nu trebuie acoperite.
Una peste alta, a mai trecut o saptamina si mi-am descoperit un nou hobby: petuniile. Sper ca pina la anul sa ma pot lauda si cu o magnolie inflorita, arata atit de frumos...

0 comentarii: